Tool: Force Field Analysis

Wat is Force Field Analysis

Force Field Analysis (Analyse van de Krachtenvelden) is een methodiek die toelaat om in een team of organisatie te peilen naar de ‘te verwachten weerstand tegen verandering’. Die verandering kan te maken hebben met reorganisatie, invoeren nieuwe technologie, rolverandering, etc.. De FFA laat toe om de diverse ‘faciliterende’ en ‘hinderende’ krachten voor verandering in kaart te brengen. Deze krachten zijn personen, processen, structuren, gewoontes, houdingen, kennis, .. en kunnen zich zowel op persoonlijk, team, organisatie of breder omgevingsniveau situeren.

Het einddoel van een FFA meeting is een actieplan dat de ‘hinderende factoren’ aanpakt en hun impact op de verandering probeert te verminderen en tezelfdertijd probeert de ‘faciliterende krachten’ die de verandering ondersteunen, te maximaliseren.

Welk doel heeft de tool?

  • Het benoemt de ‘obstakels’ tegen verandering en maakt gerichte actie planning mogelijk
  • Het maakt een organisatie bewust van de ‘moeilijkheden’ die een geplande verandering met zich zullen brengen
  • Het laat teams toe om zich verantwoordelijk te voelen voor het actieplan omdat ze zelf de analyse hebben gemaakt
  • Het ‘focust’ de acties op de belangrijkste factoren

In welke situatie is de tool inzetbaar?

Je kan het gebruiken :

  • Om te begrijpen waarom de invoering van een nieuwe werkwijze niet werkt en om een ‘verbeterplan’ op te stellen
  • Tijdens de analyse, design en planning fase binnen Project Management
  • Om focusgroepen bewust te maken van de nood voor verandering
  • als een format voor interne communicatie
  • als interne of externe consultant, om een goede analyse te maken van de organisatie en feedback te geven aan de klant.

Wat zijn de randvoorwaarden?

Samenstelling van FFA groepen

Het is belangrijk een groep van mensen samen te brengen die op verschillende manieren bij de problematiek zijn betrokken (leidinggevenden, de vloer, interne klanten, technici, …). Die diversiteit is belangrijk om vanuit alle gezichtshoeken naar de problematiek te kunnen kijken. Het is ook belangrijk om alle ‘stakeholders’ erbij te betrekken, omdat hun ‘commitment’ cruciaal zal zijn om uiteindelijk de afgesproken acties met succes te kunnen uitvoeren.

Deelnemers voorbereiden en informeren

Doorloop de volgende thema’s:

  • Wat zijn de issues, de veranderingscontext, waaraan we willen werken ?
  • Waarom zijn zij daarbij betrokken partij ?
  • Wat verwacht je van hen, nu in de FFA meeting, maar ook later bij de uitvoering van een mogelijk actieplan
  • Hoe werkt FFA en wat zijn de verschillende stappen
  • Als mensen niet gewend zijn om over hun werk en wat er in het bedrijf omgaat met mekaar openlijk te discussiëren, kan het goed zijn om een ‘ice-breaker’ te gebruiken of afspraken te maken (luisteren, feedback, rol facilitator, …).

Zaal schikking

Gebruik een (te) grote zaal, (zodat mensen kunnen opstaan, naar de flipcharts komen) uitgerust met flipcharts, metaplan borden, stiften, metaplan kaarten en duimspijkers. Je kan op voorhand een lege ‘FFA template’ op het bord zetten. Als je geen metaplan borden hebt, kan een muur met ‘kraftpapier’ ook dienst doen.

Hoe zet men deze tool in?

Nam laoreet lectus non orci fermentum pharetra. Cras viverra, lectus eu semper lobortis, ipsum neque hendrerit justo, ut porttitor tortor enim vitae mauris? In imperdiet felis sed lectus accumsan cursus. Cras volutpat elit vitae metus porta sit amet pellentesque purus posuere. Nulla pulvinar bibendum lectus, ut ultricies lorem facilisis sed. Proin sit amet ipsum a purus eleifend venenatis quis ut nisl. Suspendisse vehicula, eros non iaculis iaculis, nibh leo accumsan mauris, eu suscipit tortor justo vel mauris. Vestibulum ut nisl diam, placerat accumsan urna. Maecenas porta accumsan condimentum. Nulla rutrum odio a tellus sodales dapibus. Aliquam non nisi faucibus risus tempus ultricies. Ut eget euismod metus. Nulla eget urna quis odio vestibulum ultricies id ac velit? Sed tristique, enim sed pulvinar aliquet, quam arcu porttitor eros, at cursus nulla lorem et risus. Sed vitae mattis quam. Aliquam erat volutpat.