DHL: Hoe stellen we een sterk projectteam samen?

Case/Testimonial: DHL

Trajectonderdeel: Hoe stellen we een sterk projectteam samen?

Ook al kan je het digitaliseren van processen en het ontwikkelen van IT applicaties zien al seen echte ‘enabler’ van thuiswerk, de echte trigger komt er pas als Managers en Medewerkers er in geloven. En daarnaast zal er niet alleen op een andere manier worden gewerkt, maar zal er ook op een andere manier moeten worden aangestuurd, gemanaged, gecoached en gecommuniceerd.
Dus die buy-in moest tot stand worden gebracht.

Maar, initieel werd de beslissing om van thuis uit te gaan werken genomen door het management. Aangezien het huurcontract van de vestiging in Breda eindigde, moest er naar een nieuwe locatie gezocht worden. Dat triggerde het idee bij het management om de Customsmedewerkers van Nederland en België samen te laten werken en op die manier ook operationeel synergie te creëren. Vanuit deze insteken heeft men gekozen om beide groepen onder te brengen op een centrale locatie in Antwerpen. Om ook de gespecialiseerde en ervaren professionals in dit verhaal mee te krijgen, werd hen de oplossing om thuis te werken aangeboden. Voor de Nederlandse collega’s was dit onmiddellijk een schot in de roos, aangezien deze manier van werken bij onze Noorderburen veel meer courant is dan bij ons. Zij zijn dan ook als eerste ingestapt.

Bij de Belgische collega’s was er meer aarzeling. De voornaamste bedenking was het verliezen van de binding en de contacten met de collega’s en DHL. In eerste instantie hebben we enkele vrijwilligers gezocht voor een testproject. Al gauw was het enthousiasme groot en stapten de ene na de andere medewerker in het traject.